afschermen voor nieuws
Start » Zelf regelen » Probeer jezelf soms af te sluiten

Probeer jezelf soms af te sluiten

Met de wereld in de brand, ellende die voortdurend naar je toe komt via nieuws en sociale media, kunnen de zorgen in je eigen hoofd bijzonder groot worden. Wat kan je doen, wat gaat er gebeuren, waar sta je eigenlijk? Deze emoties kunnen je het gevoel geven dat het te groot wordt om mee om te gaan. Zeker als je zelf met de emoties van rouw en verlies worstelt.

Angst en boosheid

Heftige gebeurtenissen zorgen voor sterke emoties zoals angst en boosheid. Het is goed om te benadrukken dat er helemaal niets mis is met al die emoties. Ze hebben een functie in hoe we omgaan met onze ervaringen. Maar soms is je eigen verdriet al zo groot dat er gewoon niets anders bij past.

Op andere momenten denk je dat er veel meer ander verdriet in de wereld is dan jouw verdriet en dat je maar je tanden op elkaar moet bijten om weer door te gaan. Iedereen gaat op een andere manier om met het verlies van een dierbare.

Zorg voor jezelf

Het is helemaal niet erg om je bij tijd en wijle af te sluiten voor al het wereldnieuws. Dat hoort bij het goed zorgen voor jezelf. Het is geen onverschilligheid, maar het is om ervoor te zorgen dat je niet verdrinkt in al het nieuws en alle emoties die het bij je losmaakt.

De cocktail aan emoties van rouw en verdriet om een dierbare die je bent verloren enerzijds en dan het gevoel van onzekerheid over de (nabije) toekomst kan verstikkend zijn.

Doseren

Verstandig is om jezelf wat te begrenzen. Het is geen oplossing om jezelf helemaal af te sluiten voor wat er in de wereld gebeurt, maar je hoeft er niet voortdurend mee bezig te zijn. Het is prima om jezelf voor een dagje af te sluiten van het nieuws. Zet je mobieltje uit en laat de TV maar een dag op zwart. Zo kan je helpen om je eigen binnenwereld onder controle te houden. Neem bijvoorbeeld tijd voor een wandeling, pak een boek om te lezen of ga in de tuin te werken.

Schrijf van je af

Een goede manier om meer rust in jezelf te vinden, of grip te krijgen op dat wat in je leeft, is het van je afschrijven. Bijvoorbeeld in een dagboek of in een brief. Door de vertraging van schrijven gun je jezelf de rust om je eigen emoties en gedachten te ordenen. Daardoor kan het grote en overweldigende weer terug worden gebracht naar behapbare proporties.

Dit is trouwens een van de belangrijke principes achter ons rouwprogramma ‘Schrijvend door Rouw‘. Deelnemers vertellen ook dat het helpt om meer rust in gedachten te krijgen, en meer grip op de emoties.

Sta even stil

Gun jezelf de tijd om uit de gehaastheid te komen, uit de stroom aan nieuws en informatie. Sta even stil, met beide voeten op de grond en haal even diep adem. Leef even in het moment van nu. Zoek, juist op de ingewikkelde dagen, naar de dingen die het leven de moeite waard maken, de lichtpuntjes, de kleine mooie dingen van de dag.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

E-boek Rouwtijd Gratis

"Moet ik nu wel vragen naar het overlijden van haar partner of toch maar niet?" "Wat moet ik eigenlijk zeggen?"  Het ongemak zullen velen herkennen als er iemand in de omgeving is die geconfronteerd is met verlies en rouw. Wat moet je doen?

'ROUWTIJD' ontvang je gratis bij aanmelding voor onze maillijst.

Contact

Neem contact op met Bright Elephant.

E-boek Rouwtijd