Vader en kind in zomer
Start » Zelf regelen » Dit heb je nodig voor een tevreden leven

Dit heb je nodig voor een tevreden leven

Psycholoog Abraham Maslow (1908-1970) kwam in de jaren ’40 met een opzet van de behoeften van de mens: de lijst van Maslow. Je hebt de beroemde piramide van Maslow vast wel in een of andere vorm voorbij zien komen.

Goed om te weten dat de zaken op de lijst van Maslow niet gericht zijn op geluk, maar op een langdurig tevreden leven.

6 menselijke behoeften voor een tevreden leven

Ondertussen heeft de wetenschap veel onderzoek gedaan en je zou een lijst van zes items kunnen maken die bijdragen aan het gevoel van veiligheid, eigenwaarde en zelfontplooiing:

  1. Voedsel
    als je niet dagelijks voldoende en gevarieerd voedsel krijgt, dan takelt het lichaam af.
  2. Water
    een mens bestaat voor ruim de helft aan water en het is ook een onmisbaar onderdeel van een gezond lichaam. Zonder water kan je je afvalstoffen niet afvoeren.
  3. Onderdak
    je hebt bescherming nodig tegen de hitte en de kou, tegen de invloed van het weer. Daarnaast is het ook bescherming tegen onverwachte invloeden van buitenaf.
  4. Slaap
    een mens heeft gemiddeld 6 tot 9 uur slaap per dag nodig. Tijdens onze slaap staat ons systeem niet stil, maar verwerken bijvoorbeeld onze hersenen alle indrukken van een dag. Als we onvoldoende slapen, zijn we niet in staat om nieuwe dingen te leren of gezond om te gaan met pijn.
  5. Andere mensen
    de mens is een sociaal wezen en ieder mens heeft verbinding met anderen nodig. Een verbinding die zowel emotioneel als fysiek nodig is. De menselijke aanraking is zo belangrijk dat kleine kinderen die dit onvoldoende krijgen, achterblijven in hun ontwikkeling. Regelmatig contact met anderen zorgt ervoor dat we in gezonde balans blijven.
  6. Leren
    iedere keer dat je iets nieuws meemaakt, ziet of ervaart heb je de kans om te leren. En je hebt de kans om te mislukken. Dit proces van leren is belangrijk voor ons brein. Zonder nieuwe indrukken en het ontdekken van je grenzen verlies je een gezond stuk van welbevinden.

De weg uit de crisis van rouw

Als er crisis is, dan schiet je als vanzelf terug naar het zoveel mogelijk garanderen van de basisbehoeften: voedsel, water en onderdak. Ook als je in rouw bent is het soms al een uitdaging om goed te zorgen voor jezelf en kan het voorbereiden van een maaltijd al een grote opgave zijn.

Voor de weg uit de chaos van rouw heb je naast deze absolute basisvoorwaarden voor het leven meer nodig om weer terug in een gezonde balans te komen:

  • Slaap: een gebrek aan slaap kan in de nasleep van het overlijden van een dierbare een enorme wissel trekken op hoe je je voelt. In ‘Van missen krijg je het koud‘ leggen we trouwens uitgebreid uit wat de impact is van een tekort aan slaap.
  • Anderen: geen mens zou alleen moeten rouwen. Het is niet zoals we in elkaar zitten. De verbinding met anderen heb je hard nodig voor het hervinden van een gezonde balans.
  • Leren: voor het hervinden van een gezonde en tevreden balans in het leven is het goed als de wereld weer wat open gaat en er ruimte komt voor wat nieuws.

Zorg goed voor jezelf en zorg goed voor de ander!

Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

E-boek Rouwtijd Gratis

"Moet ik nu wel vragen naar het overlijden van haar partner of toch maar niet?" "Wat moet ik eigenlijk zeggen?"  Het ongemak zullen velen herkennen als er iemand in de omgeving is die geconfronteerd is met verlies en rouw. Wat moet je doen?

'ROUWTIJD' ontvang je gratis bij aanmelding voor onze maillijst.

Rouwtijd aanmelden

Naam(Vereist)
Toestemming(Vereist)

E-boek Rouwtijd