Gouden Traan

Als rouw in de klas is

Dit is een gastblog van Esther Ruël Engelman, Rouw en verliesbegeleider voor het onderwijs en initiatiefnemer van Mijn Gouden Traan en bedenker van het rouwpaspoort.

De plek van rouw in de klas

Wetende dat het meemaken van een ernstige ziekte of de dood van een dierbare bij basisschoolleerlingen de meest voorkomende ingrijpende levensgebeurtenis is, maakt dat rouw en verlies op veel verschillende manieren de klas binnen komen. Waar we normaal plannen maken met SMART-geformuleerde doelstellingen, zijn deze nu niet mogelijk. Rouw is niet te vatten in een stappenplan. Er is geen eenduidige lijn die je kunt doorlopen om het vervolgens als klaar af te vinken.

Twee sporen

In feite zou je de plek van rouw in de klas uiteen kunnen zetten in twee sporen:

  • Ten eerste hebben kinderen vanuit hun ontwikkeling de behoefte om dit onderwerp te onderzoeken, bevragen, erover te spelen, opnieuw te bevragen en te checken hoe de omgeving reageert op dit onderwerp.
  • Het tweede spoor wordt gevormd door de persoonlijke ervaringen die kinderen meebrengen en de acute situaties waar je als school mee te maken krijgt.

De leerkracht als rolmodel

De klas met de leerkracht als rolmodel kan de veilige en warme omgeving zijn waarbinnen kinderen rouw, verlies en afscheid onderzoeken: in gesprek, spel en vraagstukken. En wanneer kinderen ervaren dat dit onderwerp een onderdeel mag en kan zijn van het schoolleven zal dit bijdragen aan leren voor het leven en veerkracht-ontwikkeling. De leerkracht die ingrijpende gebeurtenissen niet onbespreekbaar laat en alle verhalen van kinderen bij elkaar laat komen, biedt een enorme kans voor het stretchen van de veerkracht. Evenals samen met kinderen voorkeuren en talenten ontdekken. Aandacht voor emoties en persoonlijke unieke strategieën om levensveranderende gebeurtenissen te integreren in het levensverhaal.   

Het hele schoolleven

Dat betekent dus ook dat een verlies niet in één schooljaar over is. Kinderen nemen dit hun hele leven mee: het hele schoolleven. Rouwen is een levenslang proces. Soms duidelijk zichtbaar en op andere momenten meer op de achtergrond. Dit kan per schooljaar verschillen en heeft ook te maken met de ontwikkeling die een kind doormaakt. Dit is de rouwbehoefte van een kind. Maar altijd zal het bij het verhaal van een kind horen. En zodoende is het ook een onderdeel van de klas: de plek waar we leren voor het leven.

Rouwpaspoort

Om kinderen erkenning te geven voor het persoonlijk verlies dat ze hebben meegemaakt, én om de leerkracht echt iets handen te geven, is er het Rouwpaspoort. Een paspoort benadrukt dat je een ander land binnengaat, maar het vertelt je niet welke precieze route je moet nemen. Jij beslist zelf waar je langer blijft en waar je naar terugkeert. Het is jouw reis. Bovendien is een paspoort uniek en persoonlijk. Zo is het precies ook met rouw en de manier waarop je het integreert in jouw leven.

Gouden levenslessen

Het Rouwpaspoort voorziet in handvatten om mee te reizen met een kind. Deze weg is niet voorspelbaar maar wel vol ontdekkingen en sprankjes veerkracht. Een heel leven lang en dus ook elk schooljaar. Het Rouwpaspoort benadrukt dit en geeft hier input voor. En tegelijkertijd zijn de 19 elementen in het paspoort, bouwstenen voor rouw, mooie onderwerpen voor gouden levenslessen met de hele klas.

Meer info over het Rouwpaspoort vind je op www.mijngoudentraan.nl

Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Of rouw je nu zelf raakt of dat je iemand kent die rouwt, je kan zoekende zijn in wat je nu moet doen. In onze tweewekelijkse nieuwsbrief delen we unieke informatie over Rouw & Verlies en over Erven & Nalaten.

De mails die we schrijven zijn in toegankelijke taal en toch gaat het over grote en belangrijke thema's. Daarom maken we al dat ingewikkelde graag gemakkelijker voor je. En we helpen je met deze informatie zo concreet mogelijk zodat jij er iets mee kan doen.

Rouwtijd aanmelden

Naam(Vereist)